I en artikel i dagens tidning frågar sig fem debattörer från universitetsvärlden om våra universitet har någon framtid.
Det tror jag, om de satsar på att också ge människor just bra upplevelser, utöver förmedlandet av fakta.
I helgen när det var Fascination of Plants Day och på Bergianska trädgården ordnades till exempel trevliga upplevelser för allmänheten där forskare och experter guidade, demonstrerade och berättade på temat växter.
Eget foto |
Skolan har chans att skapa unika och meningsfulla upplevelser som bearbetar det innehåll (text, bild, film, distanskurser) som finns öppet på Internet på samma vis som med det innehåll som finns tillgängligt i böcker på bibliotek.
Två exempel på hur bilder och foton kan ingå i en upplevelse och samtidigt förmedla fakta:
- Tillsammans diskutera och tolka en schematisk bild av en bränslecell innan man också bygger en i verkligheten.
- Fotografera en upplevelse, till exempel en utflykt eller ett studiebesök och sedan repetera fakta genom att återanvända bilderna.
Nyttnär det gäller bilder är att de kan infogas i Google Forms vilket jag har testat med just en bild av en bränslecell. (Besvara gärna frågorna om du vill.)