Nu kursen
Laborativ bioteknik för lärare: CSI Göteborg, slut
. Tur för mig att jag en gång i tiden valde att läsa naturvetenskap så att jag nu får möjlighet att delta i sådana här kurser. Att laborera i molekylärbiologi är bland det roligaste som finns.
|
Utsikten från frukostbordet |
Nedan listar jag upp några av de laborationer vi gjorde i former av bilder och bildtext. De som ledde laborationerna var två mycket proffsiga men också roliga engelsmän från
National Centre for Biotechnology Education, University of Reading och på deras hemsida kan man finna instruktioner till laborationerna.
.
|
Vi gjorde gelébollar av grönalger och natriumalginat |
|
På dessa fick vi sedan testa fotosyntesen med egen metod |
|
Genom att använda en indikatorlösning och mäta pH kunde vi dra slutsatser om fotosyntesen. |
Experimentet med fotosyntesen ovan var bra därför att det var enkelt, roligt och öppet.
|
Vi ritade med datorns hjälp ett evolutionärt träd som visade släktskap mellan mammut, afrikansk elefant och asiatisk elefant |
|
Bioinformatik användes som metod. Vi lät datorn jämföra sekvenser i de olika djurens mitokondrieDNA |
Ovanstående var en bra laboration därför att det handlar om en inom forskning aktuell och modern metod. Extra fascinerande var att man enkelt kunde lägga till en geologisk tidsskala till det färdiga trädet, något jag länge saknat i undervisningen.
|
Vi fick i uppdrag att hitta billigaste och bästa metoden att utvinna glukos och prebiotiskt avfall |
|
Vi fick välja metod själv och till vår hjälp hade vi ett antal olika enzym. |
|
Vi räknade också på vad olika moment i metoden kostade och tog med dessa beräkningar i vår rapport. |
Laborationen skulle passa bra som projektarbete/gymnasiearbete på naturprogrammet då den innehöll många frihetsgrader, komplicerad biokemi samt en hel del beräkningar, både i kemi och matematik.
|
Vi tog små, millimeterstora bitar av blomkål, steriliserade dessa och placerade dem i burkar med odlingsmedium |
|
Det blir en cellkultur och efter några veckor ser man resultatet. Så här ser min burk ut just nu. |
Blomkålslaborationen var intressant eftersom metoden var mycket enklare än tidigare beskrivna laborationer med cellkulturer.
Andra laborationer som vi gjorde var transformering, PCR, CSI-lab, flera enzymlabbar, bränsleceller och mikropipettövningar. Förutom laborationerna hade vi också andra trevliga aktiviteter såsom en tur ut med båt ut på Gullmarsfjorden ostprovning, chokladprovning och föreläsningar.
En middag var i form av quorn-gryta och i samband med det fick vi lära oss vad quorn är och hur det tillverkas, det visste jag inte mycket om tidigare.
Det enda som var irriterande på kursen var att vi ombads att inte ha datorn igång under föreläsningen med argumentet att vi skulle ha ett "här och nu"-fokus och inte till exempel "kolla mail". Det var länge sedan jag hörde något liknande och blev helt perplex. Varför skulle jag, när jag själv sökt till kursen på mitt lediga sommarlov samt att det handlar om ett av mina stora intressen i livet "kolla mail" under föreläsningen bara för att jag har datorn igång? Det jag gör är att jag antecknar samt ibland slår upp ord som jag inte förstår. Ja, ja, inget att reta upp sig på men ibland undrar man..
|
Godisbitar som skulle symbolisera de fyra olika baserna i DNA |
|
PCR-maskin |
|
En grapefrukt som är skalad med enzymet pektinas |
Nedan mina anteckningar från kurslitteraturen.