Sunday, April 1, 2012

Att dokumentera i fält med smartphone del 5

Blåsippa Eget foto
Jag har idag för första gången testat Evernoteappen kombinerat med Googlekalendern som verktyg för att dokumentera min lilla promenad och känner för att brista ut i typ LOVSÅNG. Vilket verktyg! Så här kan man göra och så här skulle jag göra om jag fick bygga upp min drömskola

1. Schemalägga uteaktivitet i Googlekalendern
2. Gå ut och observera
3. Stanna till när man ser eller hör något intressant
4. Ta fram smartphonen (har evernotefunktionerna som widget så det tar en sekund att komma till dessa)
5. Fota, spela in ljud eller anteckna. Geotagga. Evernote föreslår nu automatiskt rubriken för den aktivitet du schemalade i Googlekalendern.
6. Gå hem.
7. Jobba vidare med anteckningsboken som du skapat genom att lägga till text, skriva in länkar, tagga (med kursmål) med mera.
8. Dela anteckningsboken

Jag delar snart min anteckningsbok här från den schemalagda aktiviteten "Testar Evernote på promenad" här men den är inte klar än. Fotade växter, inspelad vårbäck med tillhörande porl, en fågelkör med mera.
Jo men nu får den vara klar. Här är den

Jag får nästan andnöd när jag tänker på att jag jobbar på en skola som schemalägger i Nova Schem, som går att synka med, ja...ingenting. Ingen kultur att ha lektioner utomhus. Plus att hela skolvärlden i stort i nuläget betraktar/deltar i mediadebatten om skolans kris och inväntar eventuella krispaket istället för att jobba.

Tänk om man istället fick vara med och bygga upp ett urochskurgymnasie med hjälp av Google och Evernote. Nu. Inte om tio år. Visst fattas det fortfarande grejer att kombinera smartphonen med, som en bra kikare, en lupp, diverse mätinstrument men det är ju bara en tidsfråga innan det kommer.