Jag är jätteglad över att det nu ställs högre krav på lärare. Det borde dock vara riktiga krav, inte bara krav i pappersform. Halveringstiden på de (i värsta fall korvstoppnings-) kunskaper som ger en examen är kort, de måste kunna omsättas och ständigt förnyas för att vara värda något i praktiken. Och det finns skrämmande exempel på behöriga lärare som aldrig borde ha fått någon behörighet. Tack och lov för provåret, hoppas att det blir allvar.
Hursomhelst, det verkar som att jag är behörig att söka in på den här utbildningen, har ju på fritiden faktiskt skrapat ihop några matematikpoäng utöver lärarexamen.
Men vilken ettrig och ifrågasättande, besvärlig elev jag kommer att bli nu när jag är bortskämd med att läsa de öppna kurserna från Canada och plocka ihop innehåll efter eget behov.
Angry green monkey by Goopymart on Flickr cc (by-nc-sa) |
- Kommunicerar inte läraren via sociala medier som till exempel twitter så blir jag sur.
- Måste jag köpa massa tryckta kursböcker så blir jag jättesur.
- Får jag inte redovisa med blogg, film och andra medier som alternativ till uppsatser så blir jag inte heller gladare.
- Kör de någon gammal tråkig LMS så usch..
- Värsta tänkbara är om jag på grund av byråkrati och regler, inte tillåts göra den verksamhetsförlagda utbildningen på mitt eget jobb, då är gränsen passerad.
Ska ha som mål att bli Umeå Univeristets mest besvärliga elev någonsin (om jag kommer in). Envist ställa krav på individualisering, flexibilitet och moderna undervisningsformer, om det så ska gå till domstol.