Wednesday, July 13, 2011

Du har möjlighet att delta i ett internationellt biologiexperiment

Kulturhuset hade tidigare i sommar en utställning om Window Farming som jag var och tittade på.

Credit: Windowfarms

Credit: Windowfarms


Window farming baseras på hydrokultur-teknik vilket innebär att plantorna odlas utan jord men i närvaro av vatten (näringslösning) som är i rörelse. Detta ger större skörd eftersom plantan inte måste ta energi för att utveckla så mycket rötter. Window Farming är en möjlighet för stadsmänniskan att odla sina egna grönsaker och sprider sig snabbt över världen. Tekniken för odlingen utvecklas genom samarbete i ett internationellt community där medlemmarna delar sina erfarenheter av sina experiment. Många skolor har också börjat odla på detta sätt i klassrummet.




Själv har jag ett eget litet patent som jag testar hemma (trots att jag har en vanlig trädgård att odla i). Min frågeställning är om man verkligen måste ha en pump till vattnet eller om det räcker att använda lägesenergi. Säkerligen har det prövats förr men... Återkommer med en rapport sedan om hur det gick...

En positiv bieffekt tycker jag är själva ljudet av droppande vatten. Avslappnande.

Katterna gillar också att titta på vatten som droppar Eget Foto