Friday, July 15, 2011

Vad tror du om Google+? Jag är lite tveksam..


Jag tycker inte att det kan ersätta Facebook. Kategorisera människor i olika cirklar tar ju bort hela charmen (öppenheten, möjligheten till oanade konversationer) med sociala medier. De personer som man har närmast är man ju redan kontakt med på ett eller annat sätt ändå, direkt, telefon, skype, meddelanden i facebook osv. Det verkar högst osannolikt att alla dessa personer skulle gå över till google så att man skulle kunna ha dem i en prydlig, ordnad cirkel. Personer som man har ingen-ytlig-periodvis-formell kontakt med kan lika gärna vara i en enda stor cirkel, att hålla på att kategorisera dem hit och dit, nej!

Framför allt ser jag Google+ som ett potentiellt verktyg att använda för studier istället för att det skulle vara en helhetslösning. Jag tänker närmast på studiecirklar. Intressant är möjligheten att videochatta med tio pers och samtidigt se på youtubeklipp.. 

  • Någon som är intresserad av en studiecirkel i kemi? Eller TED-talks? Isåfall så har du chansen att hamna i en alldeles speciell cirkel hos mig.

  • Någon som vill testa Google+ och behöver en inbjudan? Säg till och ange mailadress så skickar jag en.

  • Någon som har Google+ och vill testa att videochatta? Jag försöker samla tio personer för att se om det fungerar, hittills är det bara fyra, så kom med du också.

6 comments:

Dan Frendin said...

Hej !
Jag gick med idag och har tittat runt lite. Min spontana reaktion är att Google+ kanske kommer bäst till användning i arbetet när man är med i olika projekt. De olika projekten kan bli cirklar. Intressant är videochatten för oss i vårt ämneslag när vi inte längre får sitta tillsammans utan skall sitta i arbetslagen. Då kan vi kanske få samma direkta feedback på saker som vi kunde ge när vi satt i samma rum.

Känner också att man kan bli splittrad om man skall vara med i två likartade sociala medier. Måste man gå in på två stycken i framtiden för att vara säker på att inte missa något bra?

Är gärna med i ett videochattförsök men jag åker ut i vildmarken några dagar så jag kan inte veckan som kommer.

Dan Frendin

Linn said...

Å, jag vill också ut i vildmarken...Vi kör videochat på söndag vid halv tio, jag och några utbildare från New York och kanske några fler från Sverige. Synd om du inte kan vara med, det vore roligt. Eller kan vi ha en till chat senare då du berättar om dina äventyr i vildmarken?
Ha en bra resa:)

Dan Frendin said...

Ja vi får ta en chat senare. Vi åker vid 6 tiden på morgonen på söndag.

Ha det bra!

Linn said...

Det får vi göra. Verktyget fungerade bra för de fem som deltog. Sedan var det någon som inte kom in på grund av att det var någon plugin som behövde installeras. Men ett trevligt mötesverktyg helt klart

Förskoleburken said...

Hej!
Hittade precis hit och blev mycket inspirerad.
Jag vill gärna ha en inbjudan till Google+ om de fortfarande finns!?
Tacktack
Maria
Förskoleburken
forskoleburken (@) hotmail.com

Linn said...

Hej Maria och tack för din kommentar. Jag skickar en inbjudan till dig. Mvh Linn