Sunday, December 25, 2011

Blommar mitt i vintern

I det här blogginlägget finns det krångliga begrepp. Testa att markera ett ord som du inte förstår. Du kommer då att direkt på mer info om det ordet.

Share photos on twitter with Twitpic

Bilden ovan är ett foto av en av mina krukväxter hemma. Den blommar nu, mitt i decembermörkret och tillhör släktet Schlumbergera inom familjen Cactaceae. En kaktus alltså. Eftersom den hör till familjen kaktusar så är det en suckulent. Den saknar blad men har en grön, fotosyntetiserande stam som flikar sig och i dess toppar återfinns för kaktusar typiska areoler, där blommorna bildas.
I naturen återfinns släktet Schlumbergera i Brasiliens djungler där den lever som epifyt.
Blommorna har zygomorf symmetri. Ståndarna och pistillen är väl synliga eftersom kronbladen är böjda bakåt. Märket har vinröd färg. Nedan, en blomma av samma släkte, där blomman delats mitt itu.
"Schlumbergera." Wikipedia, the Free Encyclopedia. Web. 05 Jan. 2012.

Schlumbergera 06 ies
Frank Vincentz (Own work) [GFDL (www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC-BY-SA-3.0 (www.creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)], via Wikimedia Commons

Nedan, en äldre teckning av en annan Schlumbergera, Schlumbergera russelliana. Teckningen är så gammal att upphovsrätten har gått ut och därför är den fri att använda.

Schlumbergera russelliana (Epiphyllum russellianum) Bot. Mag. 66. 3717. 1839

Eftersom jag nu bloggst om den hät blomman så finns den med i mitt digitala herbarium som du hittar längst ned i vänstra sidomenyn här i bloggen