Saturday, June 23, 2012

Om bland annat Naturliga Läkemedel

Eget foto

Här sitter jag och håller i en av de mest kända medicinalväxterna.



Den hittade jag längs strandkanten när jag var ute och paddlade. Ett exemplar fick följa med hem.
Den doftar vilket har att göra med ämnet valeriansyra som finns i blommans blad


Valeric acid acsv
Valeric acid By Calvero. (Selfmade with ChemDraw.) [Public domain], via Wikimedia Commons

Observera likheten med isovaleriansyran som jag bloggade om i mitt förrförra inlägg, den som gav fotsvettslukt. 
När det gäller dofter så har koncentrationen en stor betydelse. Starkt koncentrerad kan en molekyl lukta spyor medan samma molekyl i svagare koncentration kan användas som parfym.

Blommans svenska namn är läkevänderot och på latin Valeriana officinalis.
Den användes förr i tiden för att lugna oroliga nerver och fortfarande finns den i naturläkemedel som är godkänt av läkemedelsverket. Min sambo spelade i ett bland som ung i Tyskland där naturläkemedel var populärt. Trummisen i bandet var så nervös när det skulle uppträda att han åt en hel ask med naturläkemedel på denna växt vilket inte hjälpte uppträdandet

Hur vet jag då att det är just läkevänderot och inte någon liknande växt som jag sitter och håller i? Jo, jag har observerat detaljer och sedan använt mig att så kallade nycklar för att artbestämma. Min favoritnycklar är Digiflora och Den virtuella floran men jag försöker nu också att använda Krok Almqvist flora som komplement eftersom den kommer att vara den huvudsakliga kurslitteraturen på min sommarkurs.
I denna kan man komma fel redan i huvudnyckel 1 om det är oklart hur många ståndare blomman har. I falle läkevänderot är det dock tydligt, tre stycken.

Tre stycken ståndare Eget foto

Krok Almquist flora har utommit i olika upplagor i evligheter (Krok och Almquist föddes på 1800-talet och dog på 1920-talet) och är, eftersom det är en bok, linjärt uppbyggd, (Problemet med det är dock enligt mig, att sökande i de flesta former, liksom lärande, inte är linjärt till sin natur om jag får välja.)

Som tur var fanns den på biblioteket, annars hade den kostat  över 500 kr att köpa Eget foto

Ett (tveksamt) naturläkemedel


En annan växt med medicinska egenskaper är älggräs. 

Älggräs eget foto


Älggräs innehåller salicylsyra som är febernedsättande och hjälper mot värk.

Salicylic-acid-skeletal
Salicylic-acid-skeletal By Image:Aspirin-skeletal.svg originally by Benjah-bmm27 and Booyabazooka, edited by Fvasconcellos (Image:Aspirin-skeletal.svg) [Public domain], via Wikimedia Commons

Älggräs används också som naturligt läkemedel, vissa gör avkok eller teer på denna växt och tar istället för tabletter men jag fattar inte poängen med det. Visserligen är den ju gratis men mera hälsosamt är än vanliga värktabletter är det väl ändå inte.

I min favoritbok Ond Kemi av Ulf Ellervik (Fri Tanke 2011) läser jag:

I slutet av 1800-talet visste man att det var salicylsyran som var det aktiva ämnet men det var sannerligen inte något universalmedel eftersom det gav en rad otrevliga biverkningar i form av magont och tinnitus[....]En av substanserna som testades var en acetylester av salicylsyra som därmed fick namnet acetylsalicylsyra eller mer kortfattat ASA och detta var verkligen ett lyckoskott. Den fungerade minst lika bra som salicylsyra men gav mycket mindre biverkningar och snart gjorde ASA sitt segertåg över världen.
Att tro att äggräs-te kan ersätta huvudvärkstabletter är alltså som att gå till baka till 1800-talet innan man ersatt salicylsyra med acetylsalicylsyra.

Acetylsalicylsäure2
Acetylsalicylsaure2 By NEUROtiker (Own work) [Public domain], via Wikimedia Commons

Annat som blommar nu


Något annat som blommar nu vid midsommartid är, liksom i Visa vid midsommartid, skogsolvon. Ingen medicinalväxt men rolig ändå. Titta på blommorna, de yttre är stora och platta men saknar ståndare och pistiller. De inre blommorna är små och oansenliga men har ståndare och pistiller. De större yttre blommornas uppgift är bara att synas och göra reklam för att locka insekter till de inre blommorna.


Skogsolvon har stipler och nektariner, vilka är små detaljer som finns  på vissa växter och som kan vara till hjälp vid artbestämning.

Stipler nederst på bladskaftet på Olvon Eget foto



Två par nektariner överst på bladskaftet på Olvon