Wednesday, August 22, 2012

Läge för beprövade knep

Här kan du se hur snabbt Wikipedia byggs upp och inse att det blir svårt att tävla med denna faktabank så länge som de kan hålla den takten.
.
Jag har, efter sommarkursen skrivit lite på wikipedia, påbörjat sidor om näbbstarr och repestarr för de fanns inte ens med, samt bidragit med en bild av ängsstarr för det saknades.  Kul att kunna sätta sådana digitala fotspår och att omsätta sommarkursens innehåll i handling.

Näbbstarr eget foto

Jag skulle vilja skapa fler starrartiklar men nu har ju jobbet rivstartat efter semestern med allt sitt inledande energislukande men rätt trevliga kaos. Livet handlar återigen verkligen mest om att göra det man måste för att allt ska bli hanterbart och mindre om att fördjupa sig i sina intressen.

Idag:

07:00 på plats på jobbet.
09:00 Dagens första planering faller som ett korthus eftersom den hängde på att vissa av elevdatorerna skulle fungera som de skall. Plan B, jag lånar ut min egna dator vilket leder till att nästan timmes planering spricker eftersom den hängde på att jag hade min dator. Plan C..Sedan som att spela ett stressigt dataspel fast på riktigt och mer oförutsägbart, tio timmar i sträck. En kamp mot klockan och en kamp för att hantera kaos. En vanlig jobbdag alltså vid läsårsstart:)
17:00 åker hem, som jag nuförtiden gör även om jag inte hunnit med en bråkdel.

Kroppen protesterar med huvudvärk och förkylningssymtom mot den hastiga omställningen. Från att helt avslappnat sitta i en fåtölj med kaffe och pyssla med wikipedia och sommarkursens bilder i sitt eget tempo till att konstant vara uppmärksam och  i snabbt tempo tackla alla hundratals saker som händer hela, hela tiden. Men, nuförtiden kan jag bättre det där med den chockartade starten efter sommarlovet, det är ju samma grej varje år. Faktiskt, Kay Pollacks grej, att tänka typ "hm intressant" när det inte blir som man tänkt istället för att bli arg, är ett sätt att hantera stressituationer. Tur också att man har kollegor som man kan skratta ihop med. Har lärt mig att åka hem i tid fast jag är långt ifrån klar. Jag har knep för att lämna olösta problem på jobbet istället för att grubbla på dem hemma. Man kan till exempel ha ett mantra som man rabblar för sig själv, så fort tankar på jobbrelaterade problem dyker upp i huvudet.

"Jag gör mitt bästa under arbetstiden, det tjänar jag på i längden"

I undervisningen denna kaotiska tid är det läge att ha gamla beprövade uppgifter i bakfickan som man vet brukar fungera. Hellre än att dra igång helt nya och spännande projekt på en gång tycker jag. Det händer så mycket runtomkring ändå och så många möten mellan människor.Jag har också lärt mig av misstag att det inte är någon idé att starta upp några koncentrationskrävande projekt hemma under terminsstarterna.

En  halvtimmes promenad efter jobbet är ju bäst mot stress, vilket ofta även bevisas i forskning.

En av promenadvägarna hem Eget foto

Sen varva ned ytterligare genom att pyssla ute i växthuset.


I växthuset Eget foto


Nu, nedvarvningsknep nummer tre, kanske det bästa, en spännande teveserie och lite fika! Ikväll blir det ett avsnitt ur Bron (vi har hela dvd-boxen) innan det är dags att tvinga sig själv att lägga sig tidigt för att vara i form till morgondagen.



Fika latte
Fika Latte Av Tim Boyd (originally posted to Flickr as Fika) [CC-BY-2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/2.0)], via Wikimedia Commons