Sunday, December 8, 2013

Alternativa Hus

By Tammy (Weekend with Dee) [CC-BY-2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/2.0)], via Wikimedia Commons
Det verkar finnas lite av folkrörelse med människor som väljer att bo enkelt och minimalistiskt på liten yta. Antingen för att slippa ta lån för bostaden eller för att de vill bygga huset själva eller för att de vill leva miljövänligt, nära naturen.

By Mat Tyrrell from Sydney, Australia (cube) [CC-BY-2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/2.0)], via Wikimedia Commons

Filmaren Kirsten Dirksen har gjort en fin dokumentär om sådana livsval. Den heter We the Tiny House People och ligger öppet tillgänglig på Youtube.

Hon har även gjort hundratals kortare klipp, se exempel nedan om Brian som har egen farm och jobbar med att bygga kajaker och som byggt ett litet hus inspirerad av japansk design och milövänliga material.



UR Play har en en liknande serie som heter Gröna hus. Det är korta filmer från hela världen om ekologiska byggnadsprojekt.


Jag tycker att det är intressant med hållbar utveckling, vilket är praktiskt eftersom jag också är behörig att undervisa i det ämnet i gymnasiet. Själv bor jag inte speciellt alternativt men liksom många andra försöker jag förstås tänka på hållbarhet och återvinning i vardagen.

Några bilder hemifrån nedan. Till exempel ett par extremt hållbara svarta skinnstövlar som jag köpte på second hand för ett antal år sedan och som jag använder en stor del av året. De bara håller år efter år.






Nu den andra advent är det mer hållbart att tända riktiga stearinljus än de billigare med paraffin.