Monday, January 28, 2013

Lyxkryssning utan syfte

Det är januari, snömodd och mulet väder. Det är långt till sommaren.
Gräsänderna flockas i det öppna vattnet mellan isflaken längs kajen. Plötsligt dyker den här färgglada individen mitt bland alla gräsänderna.



Man blir lite uppiggad och vill visa den för andra. Då är det bra att ha en digital kikare att filma den med.

Aldrig hade jag kunnat förutse att jag skulle bli intresserad av att kryssa fåglar. Jag har alltid tyckt att fåglar är ointressanta otydliga och flaxar iväg innan de har hunnit studeras. Men nu är det annorlunda. Eftersom det kan kombineras med ny teknik och kryssa dem på ett nytt sätt. Liksom jag blev intresserad av botanik i samma ögonblick som jag insåg att jag kunde byta ut den traditionella floran "kroken" mot Internet och mobilkamera.

Jag har märkt att många vill ha ett syfte innan de testar något nytt. Det enda syfte jag egentligen behöver är att testa en ny teknisk pryl och se vad man kan ha den till. Ett experiment.
Inte kunde jag förutse när jag köpte kikaren, att det skulle gå att samla fåglar i en praktisk spellista på youtube och att det sedan går att lägga till kommentarer, introduktioner och starta webbmöten om man så vill, utifrån den listan.

Här nedan ser du spellistan med fåglar som jag filmat.



Det svåra är att ta reda på vad det är för fågel på filmen. (Det kan eventuellt vara några fel ovan)  Här är några knep.

  • Skumma i en fågelbok. Jag har boken Vilken fågel? av Magnus Ullman
  • Googla på beskrivningen av fågeln
  • Titta på artportalen vilka fåglar som finns inrapporterade i det området där du befinner dig, se hur nedan
  • Fråga någon som vet bättre
Det blir lättare när man kan lite. Det ena leder till det andra. 

Hur du söker på Artportalen:

  • Gå in på rapportsystemet för fåglar
  • Klicka på Visa Fynd
  • Klicka på Geografiskt fönster
  • Zooma in platsen där du befinner dig
  • När du zoomat in så mycket det går, klicka på Visa lokalnamn
  • Välj en lokal
  • Klicka på Presentera Fynd
  • Välj att visa som till exempel Observationstabell