Tuesday, June 22, 2010

Jakten har börjat

Fast egentligen har den pågått i flera år. Men nu ska den dokumenteras i en blogg. Jakten på den perfekta lektionen och det perfekta undervisningsupplägget. Tidigare har jag skrivit en 30 sidor lång praktisk yrkesteori (finns här på bloggen). Jag har också gjort ett exjobb som blev en naturkunskapskurs som jag använder fortfarande. Och sedan har jag förstås haft ett oräkneligt antal ickeperfekta lektioner och satt betyg på många elever. Brukar alltid dyka upp på föreläsningar om IT-pedagogik och gick min första kurs om att använda datorn i skolan 1999 tror jag. Gjort samtliga "PIM-uppgifter". Nu går jag sommarkurs på KTH på samma tema. Hittills är det inte så mycket nytt. Jag har fått diskutera i forum och jag har lärt mig begreppet web 2.0 och förstått att det helt enkelt är det vanliga Internet som man använder dagligen. Hoppas på att träffa de där likasinnade lärarna och känna gemenskap i min strävan med att integrera ny teknik i undervisning och samarbete med kollegor. Jag blev inspirerad av Michael Wesch och inser att ska jag byta jobb nu så ska det vara till ett ställe där varje elev har varsin dator eller avancerad mobil och konstant uppkoppling under lektionerna.
En reflektion efter att ha blivit klar med första delen av KTH-kursen är denna:
Att läsa information (med sisådär layout) är ganska tråkigt men kanske nödvändigt, att skapa sin egen blogg i ämnet är roligt och kreativt. Att man följer sina egna framsteg i kursen, håller koll på studietakten med hjälp av grön och röd färg och godkänner sig själv på vissa delar är ju kanon!