Saturday, February 12, 2011

Slipade pedagoger måste man utnyttja när man kan

Lärarförbundets reklamfilm:



Men det är nästan oöverkomligt svårt (tycker jag) att bli en riktigt bra pedagog, speciellt i "tunga" ämnen. Kanske lika svårt som att bli CIA-agent, cirkusartist eller nobelpristagare. Det räcker inte att gå lärarhögskolan direkt. (Tiotusentals är förstås tillräckligt bra och heder åt alla som orkar många år i yrket.)

När jag får syn på riktigt bra, pedagoger som öppnar och delar med sig av sin undervisning på ett påkostat sätt, så tänker jag att detta måste utnyttjas. Jag tänker förstås för tillfället  på Brady och dem i Periodic videos, som jag är helt besatt av (se de senaste blogginläggen) och försöker att fånga upp deras undervisning och återanvända för Lektioner i Kemi.

Jag har också twittrat med Pedagog Stockholm och föreslagit att de ska djupintervjua erkänt duktiga lärare som jobbat länge och går i pension. Jag skulle garanterat titta på sådana filmer.