Monday, April 11, 2011

Naturvetenskaplig arbetsmetod

Det här är ett av mina mest lästa inlägg. Det är dock lite föråldrat nu för filmen som jag skriver om är inte längre öppet tillgänglig. Här finns ett nyare inlägg på samma tema.

Naturvetenskaplig metod är centralt innehåll i både de nuvarande liksom de kommande gymnasiekurserna i naturkunskap. 

















Videon som jag bäddat in ovan finns på Brightstorm.com och där finns också en intressant diskussion i kommentarsfältet under videon.

Den senaste tråden börjar så här:


och lite längre ned i diskussionen kommer det här:):):)


Nu är min fråga: 

Varför finns hittar jag nästan inget svenskt material online som kan fungera som introduktion till det naturvetenskapliga arbetssättet, innan själva experimenterandet?

Här är mina hypoteser:

1. Jag har inte letat tillräckligt
2. Svenska experter och utbildare inom naturvetenskapligt arbetssätt delar sällan sin kunskap via digitala media
3. Introfilmer om naturvetenskap och naturvetenskapligt arbetssätt är inte poulärt och efterfrågat hos dem som använder sig av Internet som lärresurs.
4. De naturvetare som delar sin kunskap digitalt är inte intresserade av att göra simpla baskunskapsfilmer

Har du någon annan hypotes eller idé, eller kanske till och med ett svar?

Nu till sist ett tips till dig som har en hypotes och vill undersöka den genom att samla in data som sedan ska sammanställas i snygga diagram och grafer.

Använd Google Forms!! Snabbt, snyggt, roligt, användarvänligt.

8 comments:

charlotta wasteson said...

Hej!
Det är en intressant fråga. Spontant tror jag det beror på att vi inte är så många svenskar över huvud taget och att vi dessutom inte heller är så många i Sverige som har vanan att dela med oss digitalt.
Jag har en helt annan fråga till dig: känner du till någon bra tjänst att ladda upp ljudfiler på? Jag har använt blip.tv och det funkar men det är inte helt perfekt. Kanske har du ett annat och bättre tips? Jag har för mig att du bloggat om det någon gång, men jag kan inte hitta det här ...
Vänliga hälsningar
Charlotta
PS. Dina widgets i vänstermarginalen har plötsligt blivit för breda.

charlotta wasteson said...

Ännu en tes: Jag känner igen problemet från mina ämnen svenska och historia. Inte heller där finns så mycket material av något slag varken digitalt eller analogt och särskilt inte studentgenererat om metod utan man brukar i stället koncentrera sig på fakta och innehåll. Kanske beror det på att det kan upplevas abstrakt och svårt? Lite för mycket meta?
Jag hade ett filmprojekt kring material och metod i ämnet historia för några år sedan. Filmerna tog tid att göra, men de var superbra och intressanta! Tyvärr var det innan alla började lägga upp sina saker på Youtube och jag vågar inte lägga upp filmerna själv utan elevernas tillstånd.
Filmerna handlade alltså om hur man forskar kring historia genom att undersöka gamla kläder, gravstenar, hällristningar etc och de blev så fina, så fina! Jag önskar verkligen att jag hade kunnat sprida dem vidare.
Vänliga hälsningar
Charlotta

Linn said...

Hej Charlotta. Åh jag såg för ett tag sedan ett verktyg som skulle passa dig jättebra när det gäller ljudfilerna men kommer inte ihåg vad det heter..återkommer

Linn said...

Det här var verktyget jag tänkte på. Har inte testat själv, så om du testar återkom gärna med hur det fungerade. http://soundcloud.com/

charlotta wasteson said...

Hej Linn!
Tack för ditt svar! Jag fick nyss samma tips på kursen http://delning.ning.com/ och har hunnit titta lite grand på tjänsten. I morgon eller i övermorgon publicerar jag några tankar om den. Spontant tycker jag att det ser lovande ut! :-)

charlotta wasteson said...

Jag hade tidigare uppfattat tjänsten som att den var helt inriktad på musik och jinglar och sånt ... men det finns faktiskt en del annat där också. Men jag har svårt att hitta ...

Dan Frendin said...

När det gäller basmaterial på svenska typ det som du presenterar så tror jag att vi får göra det själva. I det projekt som jag skall leda i höst så hoppas jag att vi skall hinna med att lära oss att spela in videolektioner. När vi hade en KPT dag förra hösten som Linnéuniversitetet hade med oss fick vi se en jättebra variant där man såg den som talade, en ruta med powerpointen och en övrig ruta där man kan visa något annay. Jag tror verktyget hette Camtasia som de använde. Har du någon erfarenhet av att göra sådana inspelningar?

På det sättet kan man föra 4-5 minuter långa baslektioner. Detta är inte minst bra för de elever som behöver extra hjälp.

Linn said...

Det låter verkligen spännande, ert projekt! Jag har jobbat ganska mycket med Camtasia, det är ett bra verktyg, dock har jag gett upp om att göra inspelat lektionsmaterial, tycker det är för tidskrävande att få bra kvalitet på egen hand.