Sunday, June 19, 2011

Att få ihop spridda historiska fakta från till exempel filmer, med en tidslinje

Sommarlovet har inletts med ösregn, choklad, fika och film och ännu mera regn, fika och film.

Det regnar, ett tillfälle att slappa framför en film Foto: Linn
Här är de strömmande filmer från medioteket och nationella SLI som jag sett igår och idag:


Jag kan rekommendera alla filmerna. De tre senare har en tillhörande filmhandledning från Filmo.se som förklarar filmens innehåll i text samt innehåller endel frågor runt filmen, tacksamt om man ska använda i undervisningen.

Nu ska jag strax iväg och se en biofilm också (och fika ännu mera), nämligen King of Devil´s Island.



Själv har jag alltid haft svårt för att lära mig historiska sammanhang men från en före detta elev, som inte pratade i onödan men som kunde allt om filmer, lärde jag mig att använda databasen IMDb samt att det går att förstå historia genom film.

Här har jag använt ett av de enkla verktygen som finns på Classtools.net för att få ett historiskt sammanhang utifrån filmerna jag nämner ovan. Classtools.net är kanske inte det snyggaste och mest påkostade verktyget men mycket, mycket enkelt och funktionellt, du behöver inte ens någon inloggning för att använda verktygen på Classtools.net, vilket jag tycker är bra.

1 comment:

Elisabeth said...

ett tips på ett kul gratis och oregistrerande verktyg är wordle.net.
du tar en textmassa, copy-pastar in på hemsidan och ut får du ett ordmoln, där de största orden förekommer flest gånger och de minsta orden förekommer väldigt få gånger i texten...