Monday, March 4, 2013

GIS på Distans del 3 - Examen




Nu är jag klar med den öppna gratis grundkursen i GIS och kan pryda det här blogginlägget med ovanstående bild från det diplom som kan skrivas ut då kursen är genomförd.


By Niels Noordhoek (Own work) [CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons


Mitt omdöme om den här kursen är att den är mycket bra för att vara gratis och lärarlös. Den är genomarbetad, uppbruten i små små delar, varierad med övningar, slideshows, simuleringar, testfrågor och repetitioner. Bra också att det finns ett slutprov och ett examensbevis, det vill säga ett kvitto på vad man klarat.

Lite segt gick den sista delen när liksom nyhetens behag i kursen hade försvunnit. Nu är jag glad att jag ändå genomförde för det var ändå rätt lärorikt.

Nu kan jag med hjälp av GIS lösa ett geografisk problem, till exempel av typen:

  • I vilka områden i Stockholm är det mest lämpligt att öppna en ny anläggning för friluftsliv?

Genom att överlappa olika lager så kan jag skapa ett nytt lager som ringar in områden med lämpliga egenskaper.

Bild från fikapaus på sportlovet Eget foto

Här är två knep som är bra för att komma igenom en lärarlös distanskurs:


  • Ta en liten del i taget. Om det står att en övning ska ta 20 minuter, ställ äggklockan på 20 min och planera in fika eller någon annan typ av belöning efter det.
  • Säg till andra att du håller på med kursen, till exempel via blogg eller twitter: