Wednesday, July 14, 2010

Bloggar för Redovisning

cartoon from www.weblogcartoons.com
Cartoon by Dave Walker. Find more cartoons you can freely re-use on your blog at We Blog Cartoons.

Är inspirerad av KTH-kursen (som har så krångligt namn att jag inte orkar skriva det) där vi elever bloggar om det vi lärt oss. Kunde räcka som redovisningsmetod. Overkill med worddokument utöver det.. Funderar på om det här vore vettigt i min egen undervisning. Eleverna startar en varsin blogg när de startar kursen, där de både redovisar och ställer frågor. Och så kör man dessa bloggar i en och samma läsare. Varefter det poppar upp inlämningar i läsaren så kommenterar man dem. Men det går väl dock inte att bifoga dokument i bloggen? FTP /Google Docs att länka till i bloggen, för omständligt..Och med flera redovisningsvägar, att vissa redovisningar skickas via mail eller lärplattform blir det för spretigt tror jag...

4 comments:

Hanna Wigforss said...

Ja, bloggande i undervisningen kan vara ett bra reflektionsmedium och redovisningssätt. Jag och en kollega lät några elever blogga gruppvis i vintras. http://digitaltamjaren.blogspot.com/2010_02_21_archive.html

Linn said...

Kul, tack!

charlotta wasteson said...

Läsare skriver du? Hur, rent praktiskt, skulle du göra? Mina elever har vars en blogg som de använder som ett slags portfolio. Det är jättebra, men det är jobbigt för mig att hålla koll på alla länkar. Dessutom har eleverna själva kontroll över mina och andras kommentarer på blogginläggen (som de kan gå in och ändra i om de skulle vilja i efterhand). Det har gjort att jag för säkerhets skull sparat en kopia på alla längre kommentarer ... Hur är det man säger: hur man än gör så har man ändan bak? Det går inte att prenumerera via RSS på de bloggar som skrivs av elever som väljer att begränsa synligheten på sin blogg. Om du hittar ett smidigt system för hur man ska hantera elevbloggar (utan lärplattformar i stil med Moodle etc för sådana har jag inte tillgång till) så meddela mig så blir jag superglad! :D

Linn said...

Vad kul att du testar detta!! Nej, jag har också funderat på just det du säger, tänkt att det måste i så fall vara så att eleverna, om de ska blogga, måste göra det helt öppet men kanske under pseudonym om de så vill, för att det ska funka att samla ihop det med hjälp av Google Reader. Men inte är det värre att blogga öppet i ett skolämne än att redovisa något muntligt inför klassen egentligen? De kan ju ändå ha inställningar när det gäller kommentarer, att de måste granskas innan de publiceras?