Monday, July 5, 2010

Fula lärplattformar

Hur snyggt är det här?

Självklart ska man jobba i någon form av lärplattform då man undervisar, skulle inte kunna tänka mig annat. Men varför är de så FULA? Tycker att både Fronter, Ping Pong och Blackboard har jättetråkigt stelt utseende, deprimerande. Jag vill helst ha design, bild och form, drag and drop, inte en massa stela mappar! På det sättet skulle jag hellre jobba med Google som lärplattform som jag vet att endel gör. Eller är det någon som har tips på en annan fin?

3 comments:

Carina Persson said...

Äntligen någon som vågar ta bladet ur mun och utrycka det jag tjatat på min gubbe hemma om (webdesignern) att alla forum och plattformar som uppkommit de senaste fem åren är förfärligt tråkiga allting är uppbyggt i rutor på ruta och rullgardiner rulllistor. Varför inte lite snygga iconer och lite luftigare inte så komprimerat. Jag hör till dom som ser visuellt och föredrar Mac miljön framför PCn.Vilka är det som gör dessa program kan man fråga sig. Alla "lärda" vi sett i diverse filmer från Youtube är ju män. Jag läser en kurs i Barnlitteratur på Linné universitet de använder sig av First Class den är mer överskådlig än många andra plattformar. Fram med lite kreativitet och runda former.

Magnus said...

Håller med om att de flesta lärplattformar är fula och otympliga! Det märks att de är designade antingen av tekniker eller (i lyckosamma fall) lärare, dock utan några djupare kunskaper i design och människa-maskin-interaktion. Själv har jag dock förhoppningar om att HTML 5 ska kunna ge möjlighet att lösa många av dessa knutar.

Linn said...

Bra Carina, in med oss kvinnor bland de "lärda" i "IKT-branchen", tjata vidare på din gubbe och andra :-)så blir det nog snyggt till slut.
Är det rent av en av mina idoler som också kommenterat min blogg,tack i så fall för allt gratismaterial i alla år i kemi :-)