Tuesday, May 22, 2012

Färdig lektion i naturkunskap eller biologi som passar lärmiljö med en dator per elev

Vid denna lektion studeras växter i syfte att eventuellt bidra till Wikipedias kunskapsbank

Material: Kamera exempelvis mobilkameror. Datorer med internetuppkoppling en-till-en eller en-till-flera. Överföringsmöjlighet mellan kamera och dator. USB-mikroskop med tillhörande programvara rekommenderas också

Tidsåtgång: Ca 2x45 min (om ok digital kompetens)

Gör så här:


1. Gå ut en snabb sväng i din närmaste natur, vår eller sommar. Samla några blommande blommor. Fota dem där de växer också. De flesta fridlysta är ovanliga så det är inte stor risk att du råkar ta en sådan. Här är några som du inte ska plocka.

Här är exempelvis några blomster som jag hittade idag:

Nr 1 Eget foto

Nr 2 Eget foto
Nr 3 Eget foto

2. Studera blommans delar, gärna med usb-mikroskop så att du kan dokumentera med bilder. Observera till exempel om möjligt, hur många kronblad och hur många ståndare finns det, hur ser bladen ut, vilken symmetri har blomman?

Nr 1 Uppförstoring Ser ut att ha zygomorf symmetri. Håriga blad

Nr 2 kronbladen liksom ihopväxta men om man trycker ihop blomman så separerar de

Nr 2. Om man skär bort toppen på en blomma kan man se antalet ståndare, sex stycken

Nr 3 Med mitt Usb-mikroskop kan man mäta också. . Ser ut att vara fyra ståndare om det nu är ståndare..

Nr 3 speciella blad

3. Använd Digiflora och försök bestämma vilken växt det rör sig om. Dubbelkolla med Wikipedia eller folk som kan. Lätt att hamna fel..

Nr 1 Min sökning med Digiflora. Nr 1 lik Blåsuga


Nr 2 Min sökning med digiflora. Nr 2 lik Getrams



Min sökning i digiflora Nr 3 liknar någon Daggkåpa

Daggkåpor finns det visst väldigt många, svåra att skilja åt..Den är också knepig eftersom den har noll kronblad. Det man tror är kronblad är kalkblad..

4. Är du säker på vilken blomma det är, ladda upp de bilder som blev tydliga och som inte redan finns liknande, i Wikimedia Commmons.

Hm, känner mig aldrig säker på någonting när det gäller botanik men jag prövar med en bild så får väl någon annan ta bort den om den inte skulle duga.



Blåsuga Ajuga pyramidalis
Blåsuga Ajuga pyramidalis By LinnGustavsson (Own work) [CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons

Det pratas om skarpa lägen i undervisning idag. Jag tycker att det är lite halvskarpt läge att ladda upp bilder i Wikimedia Commons. Man är ju då med och skriver världens kanske mest använda uppslagsverk.

Senast så visade jag som hastigast hur man använder Digiflora i kursen Natur-och Friluftsliv, där det ingår lite artkunskap. En elev frågade då om man fick använda detta verktyg på provet. Det fick man inte men det borde man ju få egentligen.

Den här rubriken Färdig Lektion vet jag ger många sökträffar så jag är lite fräck och använder den för att locka läsare, hi hi;)

Naturkunskap 1a1, Naturkunskap 1b, Naturkunskap 2

Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet

Biologi 1

Fältstudier och undersökningar inom ekologi inklusive användning av modern utrustning. Hur man identifierar organismer. Mikroskopering vid till exempel studier av celler eller celldelning.


Biologi 2


Livscykler och fysiologi hos växter och svampar.


Planering och genomförande av fältstudier, experiment och observationer samt formulering och prövning av hypoteser i samband med dessa. Utvärdering av resultat och slutsatser genom analys av metodval, arbetsprocess och felkällor.