Saturday, November 27, 2010

Att Designa en Personlig Lärmiljö

efter personlig lärstil, det är vad jag försöker att göra genom den här bloggen. Gjorde ett simpelt självtest på en studiedag i skolan för något år sedan. Syftet var att testa vilken av Kobbs fyra lärstilar (idégivare, prövare, sammanställare eller förklarare) som passade mig.

Jag blev en klockren prövare nästan helt utan andra inslag och ja, det kan nog stämma i många sammanhang. Jag gillar att testa nya grejer och sedan skriva om det i den här bloggen för att lära mig att hitta bättre former för undervisning.

Men lite roligt är det ju också att sammanställa sådant som flera bygger tillsammans, för det brukar väl bli bättre än det som man försöker tänka ut helt själv. Därför har jag nu tagit whiteboarden från mitt tidigare blogginlägg och länkar till den här i menyn ovan, under rubriken:

Jag vill veta vad Du tycker kännetecknar en perfekt lektion

Några har redan skrivit på tavlan och det är jättekul. Jag hoppas att den tids nog ska bli fullklottrad:) Ni månadens 230 unika besökare, det vore jätteroligt att sammanställa era erfarenhet och tankar i den här frågan.

De här två skulle nog också fått lärstilen prövare som jag känner dem

10 comments:

charlotta wasteson said...

Jisses vad svårt det var att skriva i verktyget. Alla skrev dock inte lika fult som jag ... Har du några knep att lära ut?

Linn said...

Jo, men det är lite charmigt med olika (knackiga) handstilar:) Tack för ditt bidrag. Skrivplatta kanske vore en investering om man ska använda mkt digital whiteboard, vet att visa mattelärare använder det.

Linn said...

Vilken söt mus det är nån som har ritat också :)

charlotta wasteson said...

Hur har det gått med din statiska sida om din pedagogiska grundsyn eller hur du nu formulerade det? Jag saknar den!

Och en annan sak: kan du inte ändra på din blogg så att jag kan kryssa i om jag vill få automatiskt mejl om det kommer reaktioner på mina kommentarer (uppföljningskommentarer tror jag det kallas). Det är bara att ändra i inställningarna på bloggen. (Annars riskerar samtalen att dö ut och de är bland det bästa med bloggandet! Men mest av allt handlar det om att jag inte vill missa dina svar! :D )

IngridJ said...

Charlotta:
Hur gör man den ändringen i sin egen blogg?

/Ingrid

Linn said...

Jag ska fixa det här med kommentarerna bums:) Själv prenumerar jag på kommentarerna via rss (se under min bild här upp till vänster)men jag ska fixa i blogger också.

Vad roligt att du saknar den praktiska yrkesteorin Charlotta. Trodde inte att det var någon som läste den. Hur hinner du med att läsa så mkt och vara så engagerad? Jag har drabbats av lite janteångest. Får ibland känslan att jag är egocentrisk som manglar ut egna åsikter om allt möjligt via den här bloggen. (Och så är det ju inte så många som kommenterar) Så jag tog bort den och tänkte putsa lite på den innan jag lägger upp den igen.

charlotta wasteson said...

Nu var det ett tag sedan jag ändrade min inställning för kommentarerna på blogger, Ingrid, men så här tror jag det går till (jag tjuvkikar lite i mina inställningar på bloggen):
Gå in på inställningar och sedan kommentarer och ändra sedan på kommentarfältets placering. Jag vill minnas att om man valde att ha det i pop-up-fönster (som jag har nu), först då kan man kryssa i att man vill ha mejl om uppföljningskommentarer på ens kommentar. Jag tror det är likadant om man väljer att ha en helsida. När fältet är inbäddat (originalinställningen) så finns inte möjligheten.

Lycka till!

Jo, jag läste lite i din yrkesteoridel Linn och nu så blev jag sugen på att läsa den mer noga, men då gick det inte. :-(

Kom igen, Linn! Lägg ut den igen! ;-)

charlotta wasteson said...

Jag saknar den fortfarande, Linn! ;-)

Linn said...

Nu är den tillbaka Charlotta! I lite ny form:) Ursäkta dröjsmålet. Det här med kommenterarna har jag nog inte lyckats med..

charlotta wasteson said...

Jo, nu funkar det med kommentarerna och jag får veta att du (eller någon annan) svarat eller på annat sätt kommenterat efter mig. Härligt!

Och tack för att du tagit tillbaka texten! Jag hinner inte just nu, för nu är det mycket ;-) med skolan, men jag ser mycket fram emot att läsa det när jag är färdig med elevernas nationella prov! Stort tack som sagt, det ska bli jätteintressant att läsa! Fler borde våga sticka ut hakan på det viset. Får se om jag vågar så småningom ...