Wednesday, December 29, 2010

Det här var intressant, men i skolan...

Har tittat igenom ett avsnitt av Vetenskapens värld som handlar om matematiken i den verkliga världen, kaos, ordning och mönster. Avsnittet var jätteintressant men jag är ändå tveksam till att visa det i skolan. Varför?


  • Det  intresseväckande kommer sist, nämligen hur datoranimerade figurer kan utvecklas och anpassa sig till miljön genom något som liknar evolution genom en viss matematik i programmeringen. Och ett experiment som visar hur lite som behövs för att bryta ett mönster. Dessa två saker behöver komma tidigt i filmen, innan bakgrundshistorien, för att den som inte redan är intresserad, ska bli det.

  • Det är brist på förebilder i filmen. De matematiker/vetenskapsmän som berättas om är udda och missförstådda med olyckliga, tragiska livsöden. I skolan fattas det, anser jag, berättelser om framgångsrika vetenskaps-män/kvinnor som lever lyckliga liv. Sådana som går att identifiera sig med för unga som vill ägna sig åt vetenskap. (CSI är bra)

5 comments:

charlotta wasteson said...

Jag tycker att din analys är intressant och verkar rimlig! Många sådana program innehåller guldkorn, men formatet är inte anpassat för skolbruk ...

charlotta wasteson said...

Gott nytt år förresten! :-)

Linn said...

Gott Nytt År:)

IngridJ said...

Lära sig gå - ja inte är det lätt! Men ett litet barn ger sig inte ... tänk om vi kunde ha kvar den kämpaglöden livet ut!

Jag brukar använda mig av Vetenskapens_värld-filmerna ibland, men håller med dig: lite för långa, inte så snabba och snärtiga som skulle behövas för att fånga tittarna direkt.
Men var hittar man korta, snärtiga filmsnuttar av god kvalitet?

Linn said...

Ja, har ju kemi som ämne och gillar
kunskapsmedias kortfilmer (ca 14 min) Kemins värld, även om de är lite torra, men de förklarar bra.

För att få in glädjen och det häfiga med kemi är Oxfords youtubefilmer om det periodiska systemet, Periodic videos jättebra, de har roligt när de labbar. Dessa klipp är också ca 15 min. I Naturkunskap är det svårare, det blir gärna så ytligt så att det är ointressant eller så blir det svårt istället.