Wednesday, December 29, 2010

Det här var intressant, men i skolan...

Har tittat igenom ett avsnitt av Vetenskapens värld som handlar om matematiken i den verkliga världen, kaos, ordning och mönster. Avsnittet var jätteintressant men jag är ändå tveksam till att visa det i skolan. Varför?


  • Det  intresseväckande kommer sist, nämligen hur datoranimerade figurer kan utvecklas och anpassa sig till miljön genom något som liknar evolution genom en viss matematik i programmeringen. Och ett experiment som visar hur lite som behövs för att bryta ett mönster. Dessa två saker behöver komma tidigt i filmen, innan bakgrundshistorien, för att den som inte redan är intresserad, ska bli det.

  • Det är brist på förebilder i filmen. De matematiker/vetenskapsmän som berättas om är udda och missförstådda med olyckliga, tragiska livsöden. I skolan fattas det, anser jag, berättelser om framgångsrika vetenskaps-män/kvinnor som lever lyckliga liv. Sådana som går att identifiera sig med för unga som vill ägna sig åt vetenskap. (CSI är bra)