Wednesday, December 1, 2010

Inga fler bloggfloppar

hoppas jag efter dagens fortbildning med pedagogstockholm.se och Benke Carlsson från publik.se, där vi fick tips om att skriva för webben. Huvudbudskapen var (som jag fattade):
  • Föreställ dig vad dina läsare vill veta. 
  • Pang på rödbetan!
  • Skriv kortfattat!
Vad trevligt att du ville fortsätta läsa:)  Jag känner mig både inspirerad och sänkt efter föreläsningen. Jag förstår att jag själv har skrivit mycket blaj i endel inlägg. Dessutom var det någon som yttrade sig om typ att "det måste ju vara något innehåll, inte bara att folk vill synas". Tänk om jag inte har något innehåll? Men då kan väl folk låta bli att läsa om de tycker det...Jag tycker att Benke har helt rätt i att blogginlägg ska vara korta. Jag som bloggläsare vill gärna veta men inte läsa text i onödan. Å andra sidan kan det ju också vara kul med fördjupning när man läser något som verkligen är intressant, det kan ju bli rätt platt och opersonligt om det blir alltför kort också. Därför testar jag nu bloggers läs mer- funktion vilket jag hittade tips om på den här praktiska bloggen.