Sunday, December 5, 2010

Sluta att bara smyga runt och snoka i de sociala mediernas nätverk

och börja använda dem och agera i dem också menar (som jag förstår) George Siemens i sitt inlägg:
My personal learning network is the most awesomest thing ever!!

Ett kritiskt svar från Jenny:
In defense of lurking

Själv snokar jag runt lite i Twitter just nu eftersom jag är så ny. Försöker fortfarande fatta vad det går ut på även om jag känner igen mig i vad Tove skriver:
Kärlekens lov till Twitter

Man måste ju börja någonstans för att lära sig och då kanske med att bara observera själva kulturen.

Vad tycker du?






Ian från Australien har startat ett intressant forum, PLN for beginners i en liten grupp som jag är med i. Han frågar sig hur han ska få med sig resten av personalen i sin skola i PLN-tänket. (PLN= Personligt Nätverk). Hur gör man för att komma igång och för att få andra nybörjare att komma igång? Jag ska följa diskussionen.

Långtextsbloggare som George Siemens kanske skulle ta och fundera på det här? Eller så kanske det är så att ju mer av en auktoritet man är inom ett område, och ju fler läsare man har, desto fler ord kan man kosta på sig att använda för att uttrycka något? Jag tycker egentligen inte att det gör något att blogginlägg är långa, bara man kommer till huvudpoängen i de första raderna.

Tydligen så existerar det, eller har existerat, en Delurking Day för att uppmuntra folk att kommentera och delta i diskussionen på bloggar.