Monday, May 23, 2011

Att dokumentera i fält med smartphone del 1

Idag skulle jag testa att dokumentera en naturvandring med min androidtelefon. Vad som till sist fungerade (efter försök med appar osv) var detta:
  1. Ställde in telefonen så att den tillåter användning av GPS (det kan kosta pengar men annars blir inte positionerna alls exakta, jag testade utan först)
  2. Tog ett foto av en utvald plats med telefonen
  3. Använde min twitterapp Seesmic, skrev ett tweet. Valde Add Location Map Link. Laddade även upp fotot jag nyss tagit. Skickade iväg tweetet.
  4. Upprepade steg 2 och 3 när jag kom till nästa ställe osv.
  5. När jag kom hem kollade jag mina tweet. Länken i tweetet ledde in i Google Maps där postionenerna visades som en pil och GPS-kordinaterna syntes. Bilden hamnade i TwitPics
  6. Jag la till mina positioner (går med ett klick) i en ny Google Map som jag kallade Linns test. Nu syntes ställena som blåa nålar istället för gröna pilar Jag lade till bilderna från Twitpics (bara kopiera url-adressen) i respektive nål och skrev även till lite text.
Här ser du resultatet, klicka på de blå nålarna så ser du bilderna:


Det blev bara två platser men eftersom jag gjort en massa misslyckade försök så har jag säkert varit ute fyra timmar i terrängen idag och fotat allt möjligt


En mugg i ett träd ovanför en källa med vatten

Meningen var att jag skulle hitta en metod att dokumentera den åtta timmar naturvandring i Ängsö naturreservat som jag ska delta i på lördag. Jag tror att den här metoden kommer att fungera helt ok, speciellt eftersom jag kommer att uppdatera mitt abonnemang så att jag ska kunna surfa snabbare med mobilen. Eller faktsikt, jag tror att det kommer att bli hur snyggt som helst. Och med en massa fakta om blommor också..Missa inte mitt twitter på lördag och min blogg på lördag kväll alltså.

Sen har jag ju förstås en tanken om att det här ska användas i undervisningen, att jag ska kunna skicka ut elever på natuvandringar och att de kommer tillbaks med en sådan här typ av dokumentation. Men först måste jag vänta på att vi ska få resurser till det. ALLA lärare borde självklart ha en smartphone som tjänstemobil + tillgång till iPad osv. Hellre det än högre lön för min del.


Har du andra tips på hur man dokumenterar en naturvandring med hjälp av en smartphone?


Är det här som är mobile learning?