Friday, May 20, 2011

Inget extraordinärt alls

Nu har jag varit på mitt första teachmeet vilket var trevligt. Jag beundrar de lärare som ställer sig upp och pratar om sin digitala undervisning. Det skulle jag också vilja göra fast kanske på ett lite mindre teachmeet. Men vad skulle jag prata om? Jag gör ju ingenting extraordinärt i jämförelse med andra. Jag skulle nog helst prata om det högst vardagliga användandet av teknik just i min vanliga arbetsdag. Om vi tar en dag som igår eller idag som exempel:

Börjar 8:30, jättetrött. Inga elever på plats än. Orkar inte sitta vid skrivbordet i arbetsrummet, orkar inte koncentrera mig där just för tillfället. kopplar loss den bärbara datorn, går till soffan med en stor kopp kaffe och jobbar därifrån istället istället. Kollar igenom några självättande test som en elev ska göra som repetiton. En annan elev ska labba men ska först göra en simpel variant av laborationen virtuellt med hjälp av ett dataprogram för att förstå vad den handlar om, vilket kommer att spara tid sen vid det praktiska arbetet.

Senare på dagen: Eleverna jobbar vid sina arbetsplatser utefter de kursplaneringar som ligger i lärplattformen eller i bloggform. De som hellre vill det sitter och jobbar i vanliga kursböcker. Alla säger till när de vill ha genomgång av något eller diskutera något eftersom vi har extrem individanpassning. Vid genomgång skissar jag oftast med penna på baksidan av papper som slängts i pappersinsamlingen. Men ibland använder jag den bärbara datorn för att visa filmklipp eller för att diskutera ett av elevernas dokument.


Tech Training by Pesky Library cc (by-nc-nd)
Lite senare på eftermiddagen är det klassråd:
Skissar klassrådets dagordning. Vi samlas vid runda bordet, kopplar den bärbara datorn mot projektorn. En frivillig elev är sekreterare, han får den bärbara datorn och skriver medan de andra dikterar. Alla kan se vad som skrivs på skärmen. Vi lärare har fått idén att starta en facebookgrupp för klassråden. Vi vet inte riktigt hur man gör men testar oss fram med hjälp av frivillig elev.  Fler datorer än min bärbara behövs, kollegan har en och en av eleverna använder sin smartphone. Det blir lite diskussion om säkerhet och integritet..En av eleverna gör sedan en kortpresentation (1 min) av sin prezi på klassrådet och ger sina reflektioner kring användandet av det. Diskussionen spårar in på dåliga powerpoints och vi googlar på det. Jag meddelar att vi kommer att göra elevutvärderingarna digitalt i år med Google Forms för att spara tid, det sammanställer sig självt. Vi använder google maps för att kolla vart vi ska nästa fredag och hur man tar dig dit. (kajakpaddling).

Ännu senare på eftermiddagen: alla elever har gått hem och arbetsdagen är slut. Jag orkar inte åka hem direkt, lägger mig i soffan först 30 min och vilar med meditationsmusik från youtube i hörlurarna, funderar över dagen och morgondagen.

2 comments:

Elisabeth Wulff Sahlén said...

Hej Linn!
Var på kursträff på KTH igår (med teachmeat) och förstår vad du menar. På sådana teachmeats finns fullt av kreativa människor att inspireras av! Faktiskt så till den grad att man lätt glömmer bort att majoriteten av lärare (i synnerhet på högskolan, där jag håller till) INTE jobbar som du.

När jag läser ditt inlägg tänker jag att din "vanliga" lärarvardag i själva verket är rätt ovanlig och ett mål att sträva mot för ALLA lärare. Det som är så bra är just att du visar att det här med digital kompetens inte är något konstigt och svårt, utan helt vanligt och vardagligt! Frågan är bara hur du och alla andra digitalt kompetenta lärare kan göra för att inspirera även dom som inte var på framtidens lärande? Det här är något jag funderar mycket på själv. Jag tänker bl a att lärare är nyfikna på hur andra lärare jobbar. Man vill inspireras av goda exempel snarare än tvång uppifrån (även om sånt också kan vara bra ibland).

Kämpa på och ge dig själv några mentala klappar på axeln när du läser det här!

:)

Linn said...

Tack för din trevliga kommentar Elisabeth. Jag hade verkligen också velat vara med på kursträffen men kunde inte ta ledigt.
Jag funderar också på samma sak som du. Jag kan verkligen förstå de lärare som ser problem med alla nyheter som kommer inom IKT, det är svårt att veta vad man ska satsa på/vem man ska lyssna på och inte. Kanske borde man få gå på kurs och lära sig att ställa sådana här frågor till sina elever:
Vill ni vara med och planera ett kursmål? Kan ni ge exempel på hur vi enkelt skulle kunna använda datorer/internet/sociala medier i det här avsnittet? Vem kan hjälpa mig med det tekniska om jag skaffar utrustning?
Det blir ju liksom win-win.