Friday, May 20, 2011

Inget extraordinärt alls

Nu har jag varit på mitt första teachmeet vilket var trevligt. Jag beundrar de lärare som ställer sig upp och pratar om sin digitala undervisning. Det skulle jag också vilja göra fast kanske på ett lite mindre teachmeet. Men vad skulle jag prata om? Jag gör ju ingenting extraordinärt i jämförelse med andra. Jag skulle nog helst prata om det högst vardagliga användandet av teknik just i min vanliga arbetsdag. Om vi tar en dag som igår eller idag som exempel:

Börjar 8:30, jättetrött. Inga elever på plats än. Orkar inte sitta vid skrivbordet i arbetsrummet, orkar inte koncentrera mig där just för tillfället. kopplar loss den bärbara datorn, går till soffan med en stor kopp kaffe och jobbar därifrån istället istället. Kollar igenom några självättande test som en elev ska göra som repetiton. En annan elev ska labba men ska först göra en simpel variant av laborationen virtuellt med hjälp av ett dataprogram för att förstå vad den handlar om, vilket kommer att spara tid sen vid det praktiska arbetet.

Senare på dagen: Eleverna jobbar vid sina arbetsplatser utefter de kursplaneringar som ligger i lärplattformen eller i bloggform. De som hellre vill det sitter och jobbar i vanliga kursböcker. Alla säger till när de vill ha genomgång av något eller diskutera något eftersom vi har extrem individanpassning. Vid genomgång skissar jag oftast med penna på baksidan av papper som slängts i pappersinsamlingen. Men ibland använder jag den bärbara datorn för att visa filmklipp eller för att diskutera ett av elevernas dokument.


Tech Training by Pesky Library cc (by-nc-nd)
Lite senare på eftermiddagen är det klassråd:
Skissar klassrådets dagordning. Vi samlas vid runda bordet, kopplar den bärbara datorn mot projektorn. En frivillig elev är sekreterare, han får den bärbara datorn och skriver medan de andra dikterar. Alla kan se vad som skrivs på skärmen. Vi lärare har fått idén att starta en facebookgrupp för klassråden. Vi vet inte riktigt hur man gör men testar oss fram med hjälp av frivillig elev.  Fler datorer än min bärbara behövs, kollegan har en och en av eleverna använder sin smartphone. Det blir lite diskussion om säkerhet och integritet..En av eleverna gör sedan en kortpresentation (1 min) av sin prezi på klassrådet och ger sina reflektioner kring användandet av det. Diskussionen spårar in på dåliga powerpoints och vi googlar på det. Jag meddelar att vi kommer att göra elevutvärderingarna digitalt i år med Google Forms för att spara tid, det sammanställer sig självt. Vi använder google maps för att kolla vart vi ska nästa fredag och hur man tar dig dit. (kajakpaddling).

Ännu senare på eftermiddagen: alla elever har gått hem och arbetsdagen är slut. Jag orkar inte åka hem direkt, lägger mig i soffan först 30 min och vilar med meditationsmusik från youtube i hörlurarna, funderar över dagen och morgondagen.