Monday, May 2, 2011

Vetenskapens Historia på Svt Del 6 av 6

Jag brukar ibland vara kritiskt till tv-program om naturvetenskap. Men inte den här gången. Den här serien berättar om naturvetenskap på ett sätt som jag gillar. Naturvetenskapen sätts i ett sammanhang och kopplas till politik, filosofi, psykologi, ekonomi och mänskliga känslor. Kanske får de rent av fram att naturvetenskap inte går att skilja från samhället i övrigt? Att det angår alla, som en viktig del av allmänbildningen och förståelsen av hela samhället och mänskligheten?

I seriens alla delar berättas om vetenskapsmän, hur de arbetat och vad som drivit dem framåt och vad som gjort dem kända. En trevlig skoluppgift är att låta eleverna presentera valfri historiskt känd person inom naturvetenskapen på en glogsterplanch. Här är ett exempel som en av mina elever gjort:



Sista delen, del 6 av 6, i Vetenskapens Historia handlar om vår syn på oss själva, vilka vi är, vad gör oss till människor. Hur till exempel synen på människor/djur, förnuft, nervceller, datamaskiner, psykisk sjukdom och beteende har sett ut genom historien.

Den mänskliga hjärnan brukar vara ett ganska tacksamt ämne att undervisa om, eftersom det så lätt kan kopplas till oss själva och vardagen.

Grundläggande fakta om nervceller kan man läsa här och här har jag gjort några frågor och uppgifter på ämnet.

Här finns en annan bra översikt om hjärnans uppbyggnad och funktion

På Youtube finns många bra videor om hur kontakten mellan nervceller fungerar med hjälp av signalsubstanser. Här är en utan tal vilket passar bra om man själv vill föreläsa på svenska:



Det som ofta väcker intresse är drogers inverkan på hjärnan. Här är en video som förklarar varför det är svårt att sluta röka:



Och en om varför vi (jag) behöver kaffe:



För ytterligare fördjupning om hjärnan och vad som gör den mänskliga hjärnan så speciell rekommenderar jag detta intressanta TED-talk om spegelneuronerna som formade vår civilisation: