Friday, May 6, 2011

Attraktiv med vetenskapliga mått

I den nya kursen Naturkunskap 1a1 är en del av kursens centrala innehåll:

Naturvetenskapliga aspekter på och normkritisk reflektion över människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Säkerligen har författarna av kursens centrala innehåll haft en tanke på vilken sorts relevant undervisning som skulle kunna  relatera till det här men avslöjar det inte i kursplanen. Den arme läraren (som inte väljer att följa läroböcker) lämnas att fundera ut det själv.

Vackra, attraktiva människor är något som iallafall fascinerar. Det har gjorts vetenskapliga studier om vad människor uppfattar hos andra som vackert och attraktivt. Man har kommit fram till att till exempel ett symmetriskt ansikte uppfattas som attraktivt hos både män och kvinnor. Man har frågat sig varför och kommit fram till att ett symmetriskt ansikte signalerar bättre gener och hälsa. Här förklaras mer om det. Det finns också ett samband mellan symmetri och tidpunkten för ägglossning.

Nerfertiti by La_Babi, Flickr cc(by-nc-nd 2.0)

Men vad är det då för mening att ta upp det här i undervisningen? Jag tänker att, förutom att ämnet kanske väcker intresse för biologi, det kan vara en ingång till att diskutera till exempel följande frågor:


  • Vad är gener?
  • Vad är "bra gener"?
  • Är det viktigt med "bra gener" i det moderna samhället?
  • Finns det annat än bra gener som är viktigt för att vara attraktiv i det moderna samhället?
  • Hur viktigt det att vara fysiskt attraktiv och hur långt är det värt att gå i sin strävan efter att vara attraktiv (ang t ex plastikoperationer)
  • Är livets mening att sprida sina gener vidare?
  • Kan man lita på första ögonkastet? (angående vem som anses attraktiv i de vetenskapliga studierna och vem som är det i längden. Skulle studierna kunna göras på något annat sätt?)

osv.

Symmeter kan du testa ditt ansiktes grad av symmetri och genom SymFace så kan du mixtra med ditt ansikte för att se hur det skulle se ut med perfekt symmetri.

Mitt rättså (ca 5 %) assymmetriska ansikte här:


Efter manipulation med Symface:


2 comments:

Ulrike said...

hi Linn!
Kul att koppla konst till naturvetenskap, haft en bildanalys av Leonarda daVincis Mona Lisa inom matematikundervsining, gyllene snittet och andragradsekvationer och diskussioner om "big bubs", skönhetsideal, jungfrufödsel, bibel, koran, Gud och Allah, abbort osv tog bara fart. tycker är ett bra sätt att lyfta klassrumssamtal till etik- och normfrågor! Nefretiti är ett annat bra exempel! inspirerande! Hälsningar från en annan lärare som inte går bara efter läroboken! /Ulrike

Linn said...

Hej Ulrike och tack för din kommentar. Det låter som att du har en spännande undervisning. Mvh Linn