Saturday, May 28, 2011

Dokumentera i fält med smartphone del 2

Just nu är det mycket friluftsliv för min del. Igår paddlade vi kajak jättebra anordnat av en av elev.

Idag har jag varit på guidad utflykt i nationalparken Ängsö anordnad av studiefrämjandet. Guidade på ön gjorde Pelle Holmberg.

Mitt mål var att dokumentera utflykten på Ängsö med hjälp av min androidtelefon med samma metod som jag testade tidigare i veckan. Tyvärr fungerade det inte så bra att hitta de exakta positionerna med GPS:en. Så jag fick sätta ut foton och text på ett ungefär. I kartan ser du en del av de växter som vi såg på ön.


View Ängsö 2011-05-28 in a larger map

Säsong för att titta på växter på Ängsö är maj-juni. Det var två timmars båtresa dit från nybrokajen i Stockholm. På vägen dit fick vi bland annat lära oss om havsörnen som gjort en comeback på senare år i Stockholms skärgård (på grund av miljöinsatser).Vi lärde oss även om den inte så populära skarven, som ökat explosionsartat men nu avstannat.(Vad vi inte fick höra om skarven men som jag läser nu i wikipedia är att den använts som fiskeredskap i århundraden i Asien.)
Ejdern 'är en fågel som har minskat rejält de senaste åren i området. Dessa kommer jag faktiskt ihåg att jag såg överallt som barn ute i skärgården. Vi kallade dem saltvattensänder.

Ö utan träd, ett resultat av att Skarvar bor där  (Foto: Linn)

Vad vi övrigt fick höra var att artkunskapen hos svenska biologistudenter har minskat katastrofalt. Det var inte svårgissat, jag själv har ju läst ganska mycket biologi på universitetet men kan fortfarande knappt skilja på en gran och en tall:) Intresset har också minskat i allmänhet. Själv tror jag att det kommer en ny intressevåg när möjligheten ökar att ha med sig mobilt internet ut i naturen.