Wednesday, January 12, 2011

Mycket bygger liksom på traditionella strukturer

till exempel att gymnasieelever ska vara i en klass med ett ämne och en lärare och att de ska gå i trean när de är 18 år.

Nobelmuseet  bjuder in gymnasiet till bland annat kemins år, vilket är fantastiskt kul. 600/kr per klass.

Tekniska museet har också jättekul program för klasser.

Till vetenskapens hus i Stockholm kan du komma med din klass och göra jätteroliga experiment.

Och kolla här, elever 13-18 år, kan genom Google vara med och tävla med sin idéer i vetenskap och vinna en resa till Galapagosöarna.

Jag har ingen klass. Jag har ett antal olika elever som läser gymnasiekurser för att få ett slutbetyg och de är unga men i olika åldrar och i olika fas av sitt lärande. De har alla individuellt, flexibelt upplägg på sina studier och de går ingen speciell årskurs. Jag vill kunna skicka en eller ett par av dem på en aktivitet. De som  har behov av det just för tillfället.

Men det är ibland som att det är hugget i sten att gymnasiet ska man gå i tre år och när man är i en viss ålder och man ska pressa in just 2500 poäng på dessa år. Trist. En ny form av struktur önskas.