Sunday, January 30, 2011

Notes from Week Two CCK11



My notes from week one? Here they are

Let´s compare CCK11 to some challenges in upper secondary school

Imagine for example a girl refusing/unable to start to create something, let´s say a novel. (Maybe autistic, ADD, ADHD, unfocused, bored, not enough self confidence or whatever reason). What will sometimes* help is this:

  1. Draw a square and ask her to write something inside this square. (Heavy problems-smaller square)
  2. Set a time limit. Ask her to write three sentences in ten minutes. Set a countdown clock.
  3. Give her a start. "To live a good life, you have to know maths". Something that she can argue against.
  4. Write a suggestion yourself, but do it in a bad way, so that she would want to change it to something better.
(Once getting started, she will typically produce an excellent novel)


Imagine the same girl, refusing/unable to take part in social situations and connect to others during lunch break. (Whatever reason.) What sometimes will help is this:


  1. Create a clear center for lunch break activities. A round table with a coffe brewer for example.
  2. Don´t wait for a spontaneous discussion about the weather to take place around this table. Instead, create a center, one concrete thing, around wich a discussion can take place. It can be a card game, a camera, a drawing, an article, an ipad, a riddle, ...
  3. Set a time limit. "I ask you to stay here for ten minutes, then you can leave if you want."


In other words, to create something new, that you can share with others, to contribute, you sometimes need a starting point, a center and frames. (Like in computer games)

Catalysts.

Not all people need this, to get started, but some do.

Giving the girl (and others) a simple starting point and a clear center like this does not mean she will get stucked there. On the contrary she will dare to move around, connect and create new centers if she knows where to start and if she has a place to  return to?



My point is, I do like the freedom and the lack of center in CCK11. However I think it would be possible to include more people in, and deepen the discussion if a SIMPLE center with ONE suggested starting point was offered.

I am thinking one youtubeclip or one text or one question a week around which a discussion can start along with the necessary announcements (like time and place for sessions) and why not also the highlight of the past week. Like the http://cck11.mooc.ca/ and http://cck11.mooc.ca/newsletter.htm in one, but if possible, simpler, more like a dot. Why just not a simple central Blogger blog combined with a public Google Reader and gRSS hopper and search gadget? Like a first door to the different discussions, a facilitators PLE, and a starting point/model for creating your own PLE.



For more disucussion about a center or not, in a MOOC, watch the recorded friday session.

*This is not evidencebased facts. I just say this based on own experiences as a teacher. Sometimes, of course, this will not help at all, maybe even make things worse. Sometimes it works better just to listen to the girl and wait for her to come up with something her own way.

Saturday, January 29, 2011

Ett sätt att ta tillvara den tysta lärarkompetensen och minska alienation?

alienation, förfrämligande, känsla av maktlöshet, meningslöshet, social isolering och brist på identitet. (http://www.ne.se/alienation, Nationalencyklopedin, hämtad 2011-01-29)

Vi har detta år en kurs som heter Livskunskap. I den kursen kan vi inkludera

1. Det som vi tycker är viktigt att kunna för just våra elever.
2. Det som just våra elever tycker är viktigt att lära sig.
3. Praktiska grejer som behöver göras. (Nu i veckan kommer det besök till vår verksamhet. De vill lära sig om Flexibelt Lärande. Eleverna och vi hjälps åt att organisera detta besök som en del i kursen).

Det är bra med en sådan här relativt "fri" kurs.

Jag skulle verkligen vilja att 100 poäng (eller fler) av alla 2500 poäng som ska läsas i GY11, överläts helt åt dem som jobbar på golvet (lärare och annan personal som jobbar nära eleverna) och eleverna själva att forma och fylla med innehåll.


Det ploppar kontinuerligt upp viktiga saker som stoppas in i livskunskapskursen. Den är inte svår att fylla med innehåll. Det kan till exempel vara strategier för att hålla ordning eller komma i tid, studieteknik, organisera teambuilding, planera sina studier, skapa nätverk eller diskutera livssituationer och framtidsplaner.


Och man blir liksom mera angelägen om att skapa ett relevant innehåll och en bra struktur för kursen om man inte kan gömma sig bakom eller skylla på skolverkets mål.

Friday, January 28, 2011

All CCK11content (RSS feeds) collected in One Stylish Magazine

Tomorrow morning for breakfast, I will be able to read all of the RSS feeds in CCK11 as a magazine

How?

The iPad app Flipboard (free) will transform the gRRS-hopper and Twitter chaos into a stylish magazine for you. Much easier to read!

Just follow the 3 steps below:

1. Buy an iPad
2. Download the app Flipboard to the iPad(it´s free)
3. I made a Twitteraccount with the feed of blogposts in cck11. It´s called CCK11Feeds. Follow that account with Flipboard (or make your own). You can also follow the twitter list of cck11 participants. Voila!




Can someone give me one million dollar so that I can start a school that uses iPad-Flipboard-gRRS-hopper instead of a LMS?

Tuesday, January 25, 2011

What would I do without my RSS Reader CCK11

Instead of seraching for a center in CCK11 to hang on to, I now try to create my own center by adding all feeds I find to my Google Reader. So far I have added:




  • The facebook group, tricky one. I tried to use yahoo pipes for the feed of the group but I am not sure  if it works. Any suggestions how to add facebookgroupfeeds to RSS Reader?


Monday, January 24, 2011

Sunday, January 23, 2011

Hittade just ett verktyg för utvärdering!


Precis detta har jag letat efter. (Två timmars rotande bland kursbloggar och annat material lönar sig, den ena länken leder till andra som leder till flera osv)

Jag hittade ratingwidgeten du ser till höger här i bloggens sidomeny.

För oss som har någon form av undervisningsmaterial öppet på webben i bloggform, så kan det här fungera som ett superenkelt sätt för eleverna och andra att tycka till om kursmaterialet.
(Min erfarenhet är att mera komplicerade utvärderingar görs i hög grad i skolan och det är bra men de blir liggande i någon pärm och används inte/delas inte).

Jag ska lägga till den här widgeten på min naturkunskapskurs. (Obs, det går att fuska genom att lägga till en widget som redan har en massa röster (!) men det gör ni väl inte? Det gör inte jag i alla fall, sanningen ska fram)

Hur utvärderar du?

Saturday, January 22, 2011

This is how I understand Connectivism at the moment CCK11

The flow of information and news is fast nowadays, 24 hour a day

Impossible to store on hard-disk or in brain, risk of overheating!!

To follow and learn without overheating, you need extended memories. Twitter might work like an extended short time memory (what was I thought about/read this morning?) and blog and Facebook might work like an extended long time memory (to remember something three months ago).

Since Twitter, Facebook and Blogs are social medias, your memories optimal becomes connected to other persons memories, like in a neural network.
If you find the tools  to organize this in a way that fits your learning goals, you can sort of have like a big extra brain for learning :) and you can use your own brain to other things than just storing and organizing information. Like for example to remember to bring your training shoes  when you are off to the gym.

(This is a blogpost tagged vid cck11. cck11 is a MOOC. Do you want to know what a MOOC is?)

Friday, January 21, 2011

Liten förändring men stor förbättring och tidsbesparing

I höstas skulle vi få nya lärardatorer och då blev det bärbara. En klar förbättring tycker jag.


Så här utnyttjar jag den bärbara datorn:


  • Prenumerar i min RSS-läsare på Svt Vetenskap som har intressanta och lättlästa naturvetenskapliga nyheter för de flesta. När det poppar upp en nyhet som är intressant och handlar om det som någon elev håller på med just för stunden i min kurs, tar jag med mig datorn till elevens arbetsplats och visar och diskuterar artikeln. Kursinnehållet får då en koppling till aktuella nyheter forskning och samhällsfrågor. Jag uppskattar att jag tjänar in ca 10 minuter på det här jämfört med förut då jag fick gå till den överbelastade skrivaren/kopiatorn först och ibland vänta på min tur.

  • Har den med vid laborationer. Om en grupp behöver slå upp fakta, tabeller, använda miniräknare, maila resultat och bilder till sig själva, så får de låna min dator. Med min dåliga planeringsförmåga så tjänar jag säkert in 10 minuter på det här, jämfört med förr när jag fick ta med mig extra miniräknare, pennor, papper.

  • Har den med vid genomgångar och använder då ett rum där den kan kopplas till en projektor, har blivit rätt snabb på det nu ;-) Tjänar väl en 3 min jämfört med att skriva på fysisk whiteboard

  • Har den med på klassråd och kopplar till projektor. Sekreteraren skriver och hela gruppen ser anteckningarna, ingen ytterligare justering behövs, slipper scanna handskrivet sparar minst 5 min

  • Har med den på möten och föreläsningar. Möjligheten till multi-tasking gör att jag kan välja att lyssna och anteckna när när det rör mig. När så inte är fallet kan jag få annat gjort (och somnar inte). Individanpassat! Dessutom kan jag slå upp fakta i sakfrågor som diskuteras och dela med mig av information till folk som inte befinner sig i salen. Tjänar kanske i genomsnitt 30 min på det här, jämfört om jag skulle lyssna till allt och därefter ta tag i andra saker, planering osv.

  • Har den med för jämnan eftersom det gör det så enkelt att svara på elevernas frågor. Även om jag inte kan svaret så kan vi tillsammans leta efter ett rimligt svar med hjälp av Google. Sparar 10 min på att inte behöva komma ihåg, söka själv och printa ut från stationär dator, dessutom mera kollaborativt.

  • Om det blir för pratigt och svårt att koncentrera sig i arbetsrummet så kan jag välja en annan plats för planering om jag behöver lugn och ro.  Gör säkert en lektionsplanering/efterarbete (normalt ca 15 min) 5 min snabbare. Vi har till och med en massagefåtölj där man kan sitta om den är ledig.

  • Ibland är den med vid fikaraster så att det går att köra frågesport från webben.

      Nu återstår det bara att jag överför pärmen jag har med checklistor för elevernas individuella planeringar till den bärbara datorn. I vilket webbaserat program gör man enklast snygga listor (gärna med flikar och register, liskom i en pärm) där man sedan kan pricka av moment av efter hand?

      Tuesday, January 18, 2011

      The CMAP made by Jane Wilde in PLENK2010, recycled here in CCK11 week one

      This week the MOOC, massive open online course CCK11 starts. This first week we try to understand:

      What Is Connectivism?

      Below is a very nice concept map, made and shared by Jane Wilde, who like myself, participated  in the MOOC PLENK2010 a few months ago.

      I think she explains in a very clear way, connectivism compared to other learning theories.


      Monday, January 17, 2011

      En färdig lektionsplanering i Naturkunskap eller NO

      Nu har jag gjort en planering för onsdag förmiddag. Jag kan lika gärna dela ut mitt färdigskrivna dokument här eftersom jag gjort det i Google Docs och då kan det enkelt bäddas in i mitt blogginlägg. Kanske någon har nytta av det eller vill påpeka felaktigheter eller komma med tips? (Fler sätt att bifoga dokument i blogginlägg hittar du här)




      Det material som behövs till den öppna laborationen (som jag tagit från upptäckarbyrån) är först och främst stearinljus och trästickor samt vattenglas. Dessutom ha tillgång till några andra kemikalier också, till exempel hushållskemikalier (bra att vara nära ett laboratorium, kök eller affär) Detta kan också fungera som hemlaboration.

      (Om övningen ovan skulle gå oväntat snabbt, eller av någon anledning inte fungera så ska vi jobba med Concept Cartoons, man bör alltid ha en plan B:))

      Här hittar du motivering till varför det är bra att ha öppna laborationer i undervisningen.

      Här hittar du fler öppna laborationer.

      Varför ska man göra experiment i skolan?

      Sunday, January 16, 2011

      Jag har gjort min första app nu :D

      Jag har skapat min första (enkla men ändå) app till min androidtelefon! Det var kul att använda App Inventor och fantastiskt att det verkligen fungerar som tänkt i telefonen också. Jag känner för att ta tjänstledigt ett halvår och fördjupa mig i det här:) Ser möjligheter för specialpedagogiken och pedagogik överhuvudtaget med App Inventor. Entreprenöriellt vore det väl också att låta eleverna skapa egna appar.

      Det tog ett par timmar men då inklusive att lära mig att använda programmet och att fota/leta bilder och komma på text.

      Appen är till för min  hemska morgontrötthet. Jag har redan gryningslampa och alla möjliga knep som ska hjälpa mig komma ur sängen på morgonen men ändå är det svårt. En gång fick jag tipset att använda mig av visualisering. Det går att på att försöka se sig själv gå upp och hinna med alla bestyr.

      Den här appen är tänkt att hjälpa mig att visualisera. Här visar jag den:

      video


      Vill du också göra din app? Börja med att titta på den här lilla videosnutten:



      Sedan är det bara att gå till App Inventor och klicka på Get Started.

      Saturday, January 15, 2011

      Sista lektionen igår ägnade vi åt sociala medier

      det visade sig att det skiljer sig mycket hur eleverna använder sig av dessa. En elev som berättade om och visade Facebook hade över 900 vänner där. Jag blev lite chockad men förstod senare att det inte var något extremfall. Det finns fler unga som har så många facebookvänner. Vissa andra är dock inte ens med på Facebook. Ingen av eleverna hade använt sig av Twitter, RSS-läsare eller LinkedIn men däremot av blogg.
      Jag försökte verkligen få fram nyttan (som jag tycker) med RSS-läsare genom att bland annat visa den här filmen men lyckades nog inte riktigt.

      Tilläggas kan att 45 minuter var väldigt lite tid. Det hade varit lagom att bara diskutera Facebook på den tiden. Det fanns många frågor och funderingar kring ämnet sociala medier. Detta ämne togs upp inom ramen för kursen livskunskap. Jag vet inte i vilken kurs det annars skulle bli av.

      How many Facebook friends do my Facebook friends have? by Porter Novelli Global cc (by-sa)

      Friday, January 14, 2011

      Ett trevligt och användbart verktyg

      är timetoast där man kan göra fina tidslinjer. Här har en elev valt ut händelser som varit avgörande för jorden och livets utveckling. Eftersom det bara går att välja datum e.Kr i timetoast så fick det bli som att hela jordens historia utspelar sig på ett enda år. Men det är egentligen bara bra.

      Wednesday, January 12, 2011

      Mycket bygger liksom på traditionella strukturer

      till exempel att gymnasieelever ska vara i en klass med ett ämne och en lärare och att de ska gå i trean när de är 18 år.

      Nobelmuseet  bjuder in gymnasiet till bland annat kemins år, vilket är fantastiskt kul. 600/kr per klass.

      Tekniska museet har också jättekul program för klasser.

      Till vetenskapens hus i Stockholm kan du komma med din klass och göra jätteroliga experiment.

      Och kolla här, elever 13-18 år, kan genom Google vara med och tävla med sin idéer i vetenskap och vinna en resa till Galapagosöarna.

      Jag har ingen klass. Jag har ett antal olika elever som läser gymnasiekurser för att få ett slutbetyg och de är unga men i olika åldrar och i olika fas av sitt lärande. De har alla individuellt, flexibelt upplägg på sina studier och de går ingen speciell årskurs. Jag vill kunna skicka en eller ett par av dem på en aktivitet. De som  har behov av det just för tillfället.

      Men det är ibland som att det är hugget i sten att gymnasiet ska man gå i tre år och när man är i en viss ålder och man ska pressa in just 2500 poäng på dessa år. Trist. En ny form av struktur önskas.

      Tuesday, January 11, 2011

      För några dagar sedan skickade jag ett mail in i framtiden till mig själv och..

      kommer att få det den 7 maj nu i vår.

      Här kan du skicka mail till ditt framtida jag.

      Jag frågade mig själv om jag lyckats i min ambition att göra färre skolrelaterade saker, fast bättre, nu under våren.

      email-Icon by ePublicist on Flickr cc (by-nd)


      Men svaret kommer säkert bli att det lyckades jag inte med, för nu har jag via nätverket Dela fått reda på att det börjar en ny MOOC och jag kan inte låta bli att anmäla mig, eftersom PLENK2010 var så kul.

      Saturday, January 8, 2011

      Naturvetenskap som alla behöver lära sig

      I de gröna rutorna finns några grundläggande biologiska begrepp som ofta förekommer i nyheter till exempel här.
      Dessa nyheter rör ibland oss alla. Förståelse för de biologiska orden viktigt för att lättare kunna följa och diskutera nyheter samt för att kunna söka upp mer information om något som är intressant.

      Att jobba med begreppskartor är ett sätt att lära sig naturvetenskapliga ord.

      Uppgifter nu är att försöka pussla ihop alla rutor genom att flytta och dra streck mellan de gröna och vita rutorna så att det blir ett riktigt sammanhang.



      Friday, January 7, 2011

      Primitivt och barnsligt?

      Titta på den här bilden.

      En bit av en skärmdump inifrån Khanacademy cc (BY-NC-SA)

      Den kommer ifrån Khan Academy, en guldgruva för öppna lärresurser. Just det du ser på bilden är ett slags belöningssystem för lärande (självstudier i matematik).  Jag fick lust att börja direkt jag såg det och lust att fortsätta när jag fick mina första poäng. Och nu vill jag gärna ha Sun eller Black hole...

      Visst är det här en gammal form av pedagogik (fast i en ny form)? Men det är inte att förkasta helt ändå tycker jag.

      Thursday, January 6, 2011

      Att vara där energierna finns

      är nog väldigt viktigt för att orka jobba som lärare i längden.

      Det här är min utsikt i skrivandets stund, en mysig brasa i kaminen


      Har det hänt att du suttit på ett fackligt möte eller annat skolrelaterat möte och undrat var glöden och viljan tog vägen?

      Varför inte pröva:

      • Att gå med i till exempel forandraskolssverige@groups.facebook.com eller Dela eller gilla Lärare i allmänhet-sidan (beroende på vilken typ av diskussion du söker)

      • Att söka upp och följa några energiska lärare på Twitter


      Energin försvinner inte men den byter form och plats ibland.

      Wednesday, January 5, 2011

      Dags att designa en badge för din blogg del 2

      Som sagt, om du har en blogg eller dyligt om utbildning och designar en riktigt snygg personlig badge/knapp (gärna så att det verkligen ser ut som en knapp) och ger länken här i kommentarsfältet, så ska jag dekorera min blogg med den, jag gillar att ha grejer i bloggens sidebar. Nu har jag själv till slut lyckats göra en badge (se kommentarsfältet på förra inlägget), kanske inte med den snyggaste designen, men det kan man ju slipa på:).


      Här ser du en instruktion om du vill göra likadant. Eller kanske hittar du ett bättre sätt?


      Vill du sprida din blogg? Kanske dags att designa en badge

      Om du har en blogg eller dyligt om utbildning och designar en riktigt snygg badge/knapp och ger länken här i kommentarsfältet, så ska jag dekorera min blogg med den, jag gillar att ha grejer i bloggens sidebar.

      Här har jag själv gjort ett försök. Hellre än bra;) Men känner du ändå att du måste ha den så finns koden att hämta längst ned till höger i bloggen

      Monday, January 3, 2011

      Om du bara hade 45 minuter att undervisa gymnasielever om sociala medier

      - hur skulle du planera den lektionen?

      Jag kommer, veckan efter jullovet att ha en 45 min lektion i livskunskap som ska handla om sociala medier.

      Hade jag en hel kurs så skulle jag låta eleverna bygga upp personliga lärmiljöer med hjälp av sociala medier (tillåter GY11 en sådan kurs? Tror inte det)

      Men nu har jag bara 45 min och inget mer. Jag vill att detta ska bli en praktisk/teknisk lektion och inte så mycket prat.

      Eleverna är väldigt olika, flera har Facebook men inte alla, någon enstaka har twitter, någon enstaka bloggar. Många känner till, och befinner sig på forum av olika slag.

      Hur och vad ska jag göra?